Блоґ одного кібера

Історія хвороби контуженого інформаційним вибухом

Неусвідомлена та усвідомлена некомпетентність

with 8 comments

Часто проблема з навчанням полягає в тому щоб досягти “мозку початківця”.

В аргентинському танго мене вчать ходити, і це мене страшенно дратує, тому що я вже ходжу більше 20-ти років, і ніби непогано ходжу. В ліцеї ходив 5 км до ліцею і 5 км з нього мало не щодня. Правда мені одного разу дівчата казали що я ходжу так ніби на лижах, але коли я когось слухав? Читав що є чотири фази компетентності, і перша фаза називається “неусвідомлена некомпетентність”. Після перших уроків я принаймі зрозумів що в мене болить спина від того що я неправильно стою. (+danbst підказав що треба не підкачати м’язи, а навчитись їх розслаблювати). Приходить фаза “усвідомленої некомпетентності” (я знаю що я щось роблю неправильно), від якої можна рухатись до “усвідомленої компетентності” (я знаю як робити правильно). Думаю за пів року я навчусь стояти, ще за пів року ходити, і через рік можна буде вчити повороти і навігацію. Хоча викладачка вже вчить крок вперед, назад і навіть вбік. Але добре що при цьому пояснює по деталях, як нога висувається, як ступає на землю, як відривається від землі, як при цьому рухається тулуб. І все одно, мені здається треба 100 уроків аби вивчити один крок вперед. Але це вже набагато краще за бальні танці, де за один урок в мій мозок намагались засунути 20 різних кроків.

Цікаво, якщо досягти “усвідомленої некомпетентності” в танго, то можна буде вчитись ходити прямо на вулиці? Власне, про танго пишуть дуже довгі пояснення (напевне тому що словами важко пояснити такі невербальні речі), я не все ще прочитав, але проглянув http://www.tangoprinciples.org/bodyconditioning.htm та http://www.tangoandchaos.org/chapt_6school/1school_title.htm . І багато пишуть про те що танго – це просто ходьба. Природня. Але не все до чого ми звикли – природнє. Таким чином підхід танго до ходьби мені чимось нагадує підхід Гордона Пірі до бігу.

Але то побачимо через рік. Поки що я намагаюсь сидіти прямо коли оце пишу.

Вийти з рівня “неусвідомленої некомпетентності” важко, бо там добре, бо я так звик. Наприклад важко вчити німецьку, коли є так багато інформації англійською. Навіть на Deutsche treffen люди часто переходять на англійську як запасну. Мені це не дуже подобається, але я їх розумію, бо сам так роблю, коли не знаю потрібних слів. Думаю варто нагадувати їм щоб не забували переходити назад на німецьку.

Так само важко вчити інші мови програмування, Haskell чи Scala чи C – бо я можу все написати швидше на Python.

Думаю це пов’язано з тим як з’єднуються нейрони. Сигналу легше бігати по вже існуючих зв’язках, і він при цьому їх підкріплює. Щоб затерти ці зв’язки і сформувати нові, треба щоб нейрони між якими зв’язку ще нема активувались разом. Але це потребує багато енергії, бо по перше, треба знайти довгий обхідний зв’язок, а по друге, треба якось заблокувати існуючий прямий. Це складно, але цим потрібно займатись, аби мозок не старів і не втрачав здатності до переучуваня. (Мої знання в нейронауках дуже поверхневі, тому насправді все напевне складніше).

Written by bunyk

Травень 23, 2015 at 15:33

Відповідей: 8

Subscribe to comments with RSS.

  1. А еще это перекликается с Thinking fast and slow – быстро реагировать на основании только существующей информации и ассоциаций намного менее затратно для мозга, чем оперировать вещами, для которых таких быстрых ассоциаций нет

    Ivan

    Травень 24, 2015 at 12:27

    • Ага. Треба буде колись і до тієї книжки дістатись.

      P.S. Цікавий у вас блог.

      bunyk

      Травень 25, 2015 at 08:55

  2. «важко вчити інші мови програмування, Haskell чи Scala чи C» — тут проблема як і в тому, що знайомі речі робляться трохи по-іншому, так і в тому, що є незнайомі речі, які вирішують часто незнайомі досі проблеми.

    Тому проблема вивчення мови, яка справді сильно відрізняється — це ще й проблема вивчення нового класу проблем, про існування яких раніше і не задумувався. А якщо вчити розв’язання ще більш-менш легко і приємно, то вчити нові [i]проблеми[/i] — це дуже часто зовсім не те, чим людині хочеться займатись.

    dmytrish

    Травень 24, 2015 at 15:14

  3. http://www.aphorismen.de/gedicht/12019 — в твоєму переліку відсутня «неусвідомлена компетентність», хоча це таки слизьке поняття🙂

    dmytrish

    Травень 24, 2015 at 15:16

    • Wer etwas weiß und weiß nicht,
      daß er etwas weiß, ist im Schlafe🙂

      Сучасна теорія трохи незгідна з Сократом в цьому: https://en.wikipedia.org/wiki/Four_stages_of_competence

      bunyk

      Травень 25, 2015 at 08:58

      • Ну так, wer etwas weiß und weiß nicht, daß er etwas weiß – це уже дійсно платонівське «пригадування» ідеальних знань, яке до нашого світу відношення не має.

        dmytrish

        Травень 27, 2015 at 00:21

  4. […] потрохи освоююсь на рівні усвідомленої некомпетентності в танго. Мені навіть дозволяють танцювати ходити в […]

  5. […] цього важко навчитись, бо треба знати куди ти хочеш повести, демонструвати […]


Залишити відповідь

