Блоґ одного кібера

Історія хвороби контуженого інформаційним вибухом

Пошук роботи програмістом

with 5 comments

Зразу попереджаю що зараз я працюю на своїй другій роботі, якщо не рахувати одноразової роботи велослюсарем та ще одного разу одноразової контент-менеджером, тому мій досвід пошуку роботи поки що не такий вже й великий. Але мене попросили поділитись, крім того я шукав роботу в трьох містах (Київ, Франківськ, Львів), немало ходив на співбесіди, моє резюме вже напевне має 20-ту редакцію (хоча в систему контролю версій я його лише недавно засунув, тому історія версій коротка), а ще в мене багато знайомих які теж успішно знайшли роботу і їхні підказки та підтримка дуже допомагали.

Крім того я почав цікавий вікіпідручник, в якому є розділ про пошук роботи. Якщо ви раптом знаєте щось про що в тому розділі не написано, або думаєте що там щось можна пояснити цікавіше, детальніше чи грамотніше – я ще раз нагадаю що там є кнопка “редагувати”. Але поки що продовжу розповідь прямо тут. Потім найцінніше з цього посту перенесу в той розділ. Якщо хтось підкаже що тут найцінніше.

Резюме

Пошук роботи починається з резюме. Тому що не тільки ви шукаєте роботу, роботодавці вас теж шукають. Бажано резюме писати англійською. Тому що більша частина компаній працює з іноземними замовниками, там начальство може бути німцями, і може статись так що то начальство захоче побачити ваше резюме. Звичайно українською вони не зрозуміють, а відділ кадрів за вас не перекладатиме. Навіть якщо працюватимите в Україні на українську компанію – в IT англійську знають всі.

Резюме повинно бути доступним у всесвітній павутині. Тоді його читатимуть частіше. Наприклад статистика мого блогу показує що за останній місяць з нього на резюме переходили 20 разів. (Можливо варто в резюме додати ще Google Analytics, і знати про тих хто мене шукає більше). Блог теж дуже корисно мати, і не забути додати в резюме посилання на нього. І дуже корисно викладати в мережу код, теж не забуваючи давати на нього посилання з резюме. Так, це може бути соромно. Мені теж соромно. Але програмувати важко, крім того, кажуть найкращим спеціалістам завжди соромно за код який вони написали рік тому.

Резюме не повинне бути довгим. Не треба писати про те в якій школі вчились, свою домашню адресу (досить район проживання, аби було ясно чи маєте ви можливість дістатись до роботи). Якщо досвіду нема – то так і пишуть. Я в своєму першому резюме здуру написав був що маю 2 роки досвіду Python. Потім попрацював півтора роки і тепер взагалі досвід в роках не вимірюю.

Ще варто описати що ви хочете від роботи. Якщо хочете від роботи щастя – то так і напишіть. 🙂 В жодному разі не можна хотіти від роботи грошей. Мені радили отаке:

вот это убери: and/or with high salary. про high salary всегда плохо – создает впечатление что ты готов работать только за деньги. такие люди обычно не эфективны.
твой домашний адрес тоже никого не интересует

Коли розсилаєте резюме – намагайтесь з’ясувати що робить компанія, що вам потрібно буде робити на вакансії, і описати в розділі Cover letter чому ви вважаєте що їм варто вас найняти.

Пошук вакансій

Є такий сайтик LinkedIn, де сидить купа HR-менеджерів і дістає людей своїми вакансіями. Можливо я не вмію ним користуватись, але мені з нього дуже й дуже мало користі. А є такий сайтик як DOU. Там вакансії шукати легше. Є ще такий сайт як Українськи форум програмістів. Він звичайно не такий відомий як DOU, і публікації там не від великих компаній, але має свою дружню атмосферу, і навіть трішки вакансій.

LinkedIn ще іноді питається в ваших друзів чи ви знаєте якусь технологію. А то мало що ви там про себе в профілі напишете...

LinkedIn ще іноді питається в ваших друзів чи ви знаєте якусь технологію. А то мало що ви там про себе в профілі напишете…

Але якось так завжди виходило що скільки я не шукав в інтернеті – розсилав резюме, ходив на співбесіди, а в кінці завжди йшов на ту роботу яку знайомі порекомендували. І завжди починалась рекомендація з того що знайомий казав “Я чув ти шукаєш роботу”, а я дивувався що вони вже про це знають. Мені в цьому плані дуже пощастило вчитись в двох ліцеях, факультеті кібернетики і мати знайомих на фізичному факультеті, які чомусь теж займаються програмуванням (хоча чому “чомусь”? Ну не наукою ж фізикам в Україні займатись. 🙂 ) Тому обов’язково треба аби все ваше оточення знало що ви в “активному пошуку”.

І найголовніше, що варто знати про вакансії – там роботодавці описують свої мрії. Але наша реальність зараз така, що всі гарні програмісти вже найняті, на ринку дефіцит і тому багато хто погодиться взяти такого програміста який є, сподіваючись що він в процесі навчиться всього що потрібно.

Який досвід можна отримати без роботи?

Аккаунт на Github – те що варто завести обов’язково. Я раніше завів на Google code, але на Google Code тишина, а в Github – море людей. Github допомагає освоїтись з git – що є плюсом в резюме.

Open Source – якщо нікуди не кличуть – пишіть свій. Я от почав писати bwikibot як курсову роботу, мені за нього було соромно. Як і за курсову роботу. Але в кінці цієї зими один доктор наук, що займає посаду Senior Scientist в Fraunhofer-Gesellschaft (судячи з підпису в його листі), написав мені:

Hi and thanks for having written bwikibot.

I actually did this on a local mediawiki using mwclient. But the final server uses https and mwclient crashes. I tried to fix this but was so uncomfortable with the code that I decided to look for alternatives. Your bwikibot looked very nice and clean.

Many thanks in advance for your kind help!

Хоча “nice and clean” було не з першого разу. А в листі насправді було повідомлення про помилку, хоча дуже мотивуюче до її виправлення. Від того часу в bwikibot є трішки модульних тестів які проходяться як в Python2 так і в Python3. Без хоч якихось тестів якось важко підтримувати код що працює в обох версіях. TDD я не освоїв і досі. На поточній роботі найбличжим часом і не освою. Але от на маленьких домашніх проектах стараюсь.

А ще тут поділюсь проектом, який я хотів би аби хтось реалізував. Качаємо дамп вікіпедії. Наприклад німецької. Вибираємо текст статтей, викидаємо зайву розмітку, розбиваємо на слова. Рахуємо частоту вживання кожного слова. Друкуємо список з 1000 найчастіше вживаних, публікуємо його десь в інтернеті. За це я вам скажу дякую.

Співбесіди

Ну і співбесіда – це взагалі найкраща нагода дізнатись найбільше про пошук роботи, і який з вас спеціаліст. Співбесіди – це цікаво і весело. Головне – йти туди з високо піднятою головою, навіть якщо думаєте що вас не візьмуть (хоча краще такого не думайте). Пам’ятайте, що це не остання ваша робота (ну хіба що вам вже на пенсію скоро), і що не тільки компанія вибирає вас, а й ви компанію, тому задавати запитання вам теж можна. В кінці часто навіть питають “А у вас є якісь запитання до нас?”.

Спитати спільноти

Поки що все, але я впевнений що читачі мого блогу знають більше. Раджу кожному поділитись внизу посиланням на своє резюме, це буде корисно як з точки зору індексації пошуковиками, так і тому що може хтось прочитає і зможе тут покритикувати. (Що цікаво, моє резюме критикували буквально кілька днів тому, казали що про ОС писати теж не обов’язково, краще писати що знаєш Unix shell. Так, мені пора його переписати, тільки от часу бракує.

Written by bunyk

Червень 24, 2013 at 23:23

Оприлюднено в Всяке

Tagged with ,

Відповідей: 5

Subscribe to comments with RSS.

  1. Багато люду радить робити резюме в pdf – не буде проблем з відображенням на різних платформах

    • Ага, особливо коли його хочуть надрукувати. Я якось кілька годин думав як би то найкраще автоматизувати створення pdf версії, вирішив що роздрукувувати в файл з FireFox – найпростіше. Хоча варто було б ще написи на полях забрати.

      bunyk

      Червень 24, 2013 at 23:51

  2. Дуже дякую!

    Стільки цінних порад, та ще й гарно структурованих – я навіть сподіватися не міг на такий подарунок!

    Руслан

    Червень 26, 2013 at 06:24

  3. […] блозі, який я регулярно читаю нещодавно була стаття «Пошук роботи програмістом». Чомусь вона надихнула мене написати про мою роботу. […]


Залишити відповідь

