Блоґ одного кібера

Історія хвороби контуженого інформаційним вибухом

Есе про субкультуру та контркультуру

with 5 comments

Жанр даного тексту – есе, а відповідно відображає мої індивідуальні думки та враження, та не претендує на вичерпне і абсолютно правильне висвітлення теми. Деякі факти я взяв не так з джерел, як з мого уявлення про ситуацію, яка склалась після прочитання джерел. І взагалі, Монтель свій есей писав двадцять років, а в мене ще лиш 10 годин, і менше шести кілобайт. Що загалом не забороняє вам вказувати на помилки.

Тут ми спробуємо дати коротку історію, визначення та відмінність між поняттями культури та субкультури, а також приклади деяких нестереотипних сучасних субкультур…

Історія понять субкультури та контркультури починається з середини двадцятого століття. До того напевне важливішими були відмінності між суспільними класами. Та соціалістичні революції на початку століття, криза перевиробництва, та світова війна, привели до все більшого впливу кейнсіанства, суспільства споживання, технократії та лібералізації. Лібералізація сприяла індивідуалізації, а технократія та капіталізм – бунтівним соціалістичним настроям.

І от ці бунтівні східно спрямовані (на буддизм, інші філософії), неомарксистські (Маркузе), настрої породили контркультуру шестидесятих. Сам термін контркультури походить з книги Теодора Рошака “Створення контркультури: Рефлексії над технократичним суспільством та його юною опозицією”, яка описує саме контркультуру шестидесятих.

З терміном “контр”, ніби все ясно. Тепер треба розібратись з субкультурами. “Sub” (тобто “під-“), позначає сховані, неофіційні культурні шари, що є підкладкою “денної поверхні” пануючої культури. З цим пов’язаний також термін – андерграунд. Але схованою субкультура була лише в країнах соцтабору, де бути хоч трохи іншим було бути “контр-“. В країнах розвиненого лібералізму субкультури з часом стали звичайними елементами загальної культури. Субкультура це ширше поняття ніж контркультура, бо воно не включає обов’язковості елементу протесту.

Наприклад Анастасія Сідельник у статті “Cубкультури чи субпродукти?” критикує сучасні субкультури, як такі що є лише похідними від субкультури розбитого покоління, і не здатні боротись проти системи. Зовнішній образ стає важливішим ніж спосіб життя. Субкультури не тільки не борються з суспільством споживання, а й навіть стають його продуктами.

Тут варто зауважити, що по-перше субкультура це таки не обов’язково завжди контркультура, а по-друге сучасне західне суспільство (ми теж потрохи знову стаємо західним) достатньо плюралістичне та мультикультурне, щоб вмістити будь-яке культурне різноманіття. Навіть у такій стереотипно консервативній країні як Британія флот офіційно прийняв в свої лави сатаніста, і відповідно йому дозволено виконувати там свої ритуали.

Ви зауважували, як перед словом “субкультура” хочеться вставити слово “молодіжна”? Напевне це пов’язано з потребою молоді у самовизначенні, та відповідно постійному процесу пошуку себе. А також ідеалізмом, та бажанням змінити світ, а не пристосовуватись до нього. А можливо з тим, що поки члени субкультури підростають, ця субкультура потрохи зливається з мейнстрімом.

Перейдемо до конкретних прикладів.

Чомусь більшість дослідників концентруються навколо музичних субкультур (навіть ті ж скінхеди певною мірою субкультура музична), і несправедливо забувають про субкультуру MMORPG, та деякі інші. А субкультура MMORPG хоча й можливо не така креативна як бітники, але їх мова куди більше відрізняється від останніх. Бітники придумали лише “cool” чи “dig it”, а в MMORPG не кожен “нуб” відрізнить “дроп” від “лута”, та зрозуміє необхідність “респауна” “мобів” в “PvE”. Тобто якщо арґо – елемент субкультури, то гравці в MMORPG його мають. Та й чисельність цієї культури дуже немаленька. Наприклад кількість гравців що мають офіційний аккаунт World of Warcraft на 7 жовтня 2010 за даними Blizzard становить приблизно 12 мільйонів, а це на два мільйони більше за населення Португалії. При цьому не враховані користувачі піратських серверів та інших MMORPG. Крім того, для соціології могли б бути цікавими моделі соціальних взаємодій які в цьому світі можливі. Наприклад незважаючи на те що цей світ віртуальний 13 вересня 2005, через помилку розробників, та цілеспрямовані дії деяких гравців сталась пандемія “Corrupted Blood”. Це привернуло до WoW увагу епідеміологів, та дослідників проблем тероризму (як я вже казав зараза передавалась деякими гравцями цілеспрямовано).

Паркур – фізична субкультура французького походження. Часто забувають, що фізична культура – це теж культура, а не спорт якийсь там… Свої витоки він черпає з Франції, а популярним став після виходу фільмів “Ямакасі” та “13 район”. Ці два фільми описують сучасні етнічно-соціальні проблеми Франції, які стали причинами заворушень 2005 та 2007. Жан Бодріяр пише що машини горять аж ніяк не через економічні проблеми, а просто через несприйняття східною культурою цінностей західної, таких як добробуту, стабільності, та розвитку. Захід є захід, а схід є схід. Неясно правда що змусило схід приєднатись до глобалізації… На щастя паркур – не контркультура, хоча може чудово знадобитись в численних французьких повторах 68-ого.

Хакери – субкультура в дечому подібна до хіппі. Вони теж часто виявляють схильність до патлатості, теж проти будь-якої форми автократії, та проти корпорацій і суспільства споживання. Хакери теж з’явились у шестидесятих у Каліфорнії. Єдина відмінність – поки хіппі вживали LSD, хакери писали BSD (та інші Unix системи і не тільки їх). І хоча Стівен Леві в 1980-тих писав що хакерський рух потроху занепав, і останнім живим хакером є Річард Столман. Двадцять років по тому, хакерський рух почався заново, коли Тім-Бернерс-Лі запустив всесвітню павутину, саме завдяки якій Лінус Торвальдс зміг почати розробку нового ядра Unix, чим дуже допоміг руху Річарда Столмана, який чомусь мав проблеми з ядрописанням. Можна було б довго розповідати як ця субкультура змінила світ, але на жаль, ліміт шести тисяч символів вичерпується.

Висновок – субкультури – це пошук можливих варіантів розвитку основної культури… Часом вони сильно відрізняються від материнської культури та протистоять їй, і є контркультурами. Часом від цього горять машини, а в спецназ летить бруківка. Але якби не ця бруківка, світ був би зовсім не таким. І скоріш за все аж ніяк не кращим…

Посилання

  1. Сідельник Анастасія – Субкультури чи субпродукти. Український Тиждень http://www.ut.net.ua/art/169/0/4166/
  2. Татьяна Щепанская – Теорія субкультур. Часопис Ї – число 38 Молодіжні субкультури
  3. Яся Пруденко – Субкультура – втеча від свободи. Часопис Ї – число 46 Культ Молодости
  4. Марія Єщенко – Хворі на музику. Часопис Ї – число 46 Культ Молодости
  5. Конспект лекцій з культурології
  6. Navy approves first ever Satanist. BBC NEWS 2004/10/24
  7. Жан Бодріяр – Мать твою так. Часопис Ї – число 46 Культ Молодости
  8. Стівен Леві – Хакери, герої комп’ютерної революції.

Оновлення

Травень 2012

По перше, не Монтель, а Монтень. По друге, французькою essais означає “досліди”, також перекладається як “проби”, а не “ессей”.

Інсайдерське дослідження субкультури скейтерів від danbst.

Advertisements

Written by bunyk

Грудень 27, 2010 at 14:22

Відповідей: 5

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ну з явних помилок тільки одна – не арґо, а агро (від слова aggression, букви ґ там немає, оскільки а)україномовних серверів практично немає б)складно набирати цю букву в чаті –> твоє слово є надуманим і некоректним ноологізмом)

    Я знайомий ще з субкультурою роллерів Києва. Ось приклад писемної творчості:

    Они не играют в чужие игры, а создают свои, они несутся по дороге своей жизни, порою не оглядываясь, их легко можно узнать по побитым коленям и немного сумасшедшему блеску в глазах… Они дети города, старого, не по возрасту суетливого, прародителя. Они дети, научившиеся дышать жизнью, дети, способные добиться своего.

    Они постоянно вместе. Но каждый из них умеет ценить одиночество.
    Никто из них не способен пропустить приход весны или же первый снег. И каждый хоть раз в жизни бросался в омут с головой.
    Они проносятся мимо, заставляя прохожих удивленно поворачиваться вслед. И далеко не каждому из этих случайных встречных знакомо чувство скорости, драйва, эйфории, но каждый из них подсознательно понимает, что потерял что-то удивительное.
    Они независимы. Они способны мыслить по-своему, говорить то, что считают нужным и не промалчивать, когда того казалось бы требуют окружающие. Они не делают «скидок своим» и способны отстаивать свою точку зрения до последнего.

    Они люди с 8 колесами. Не похожие друг на друга, но еще больше не похожие на простых прохожих. Человек, который хоть на час стал частью этой жизни, не останется равнодушным. У него обязательно появиться альбом с названием типа «ролы» или «жизнь на колесах», его коллеги будут наблюдать рюкзак с ролами возле рабочего стола и слушать не заканчивающиеся истории из роллержизни.
    Они пролетят мимо кем-то покинутой тишины, заставляя проснуться остановившийся город, покорят новую высоту, улыбнутся заходящему солнцу… и, закинув ролы в рюкзак, разойдутся… каждый в свою реальность.

    © Crystal

    У роллерів також є елемент контр-. Це деякі правила дорожнього руху і заборона в’їзду в супермаркети на колесах. Міліціянтам треба доводити, що ми – нормальний самотранспортний засіб, охоронцям – що ролики це просто взуття і кафель воно псує менше ніж жіночі каблучки.

    danbst

    Грудень 27, 2010 at 22:28

  2. Ну, добре що хоч хтось прочитав. А то мені поставили залік лиш глянувши в список літератури. Видно Жан Бодріяр авторитетно посприяв…

    А я так хотів зініціювати КНУШних соціологів на дослідження причин пандемії Corrupted Blood… 🙂

    І про явні помилки:
    agros — грецькою поле. Ну, і агро відповідно – все що з тим полем пов’язане…

    Арґо – з франц. argot, жаргон.

    Яка ще аргесія?

    bunyk

    Грудень 28, 2010 at 00:07

    • ааа, це таке є вумне слово! не знав, вибачаюсь.

      В мморпг є поняття агро – радіус навколо ворожого моба, з якого він починає тебе атакувати. Паралельно він означає ймовірність того, що моб нападе саме на тебе з групи людей.

      danbst

      Грудень 28, 2010 at 10:27

  3. Може ти щось з мобами – аграми плутаєш?

    bunyk

    Грудень 28, 2010 at 00:08

  4. До речі, тут таки є помилка: Essais перекладається як “Досліди”

    bunyk

    Листопад 11, 2011 at 01:17


Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

%d блогерам подобається це: