Блоґ одного кібера

Історія хвороби контуженого інформаційним вибухом

Чому вільне ПЗ завжди гірше і за що я його люблю?

with 16 comments

Пост одного кібера, маньяка і проповідника лінукса.

Наштовхнула мене на ці роздуми фраза danbst:

А всякі Діа – це виключно для Лінуксу, отже не настільки зручні по визначенню.

яку він сказав в обговоренні попереднього поста.
500px-NewTux.svg

І хоча фраза виглядає страшенно упереджено, але Данило людина яка багато в чому розбирається, і знає про що говорить.

Вільне ПЗ не може бути написано краще ніж комерційне. Бо по-перше серед комерційного ПЗ конкуренція жорсткіша, а його розробники окрім альтруїстичного ентузіазму, мають ще і фінансовий стимул. По-друге, навіть якщо вільне ПЗ в чомусь перевершить комерційний аналог, розробники останнього зможуть подивитись в код конкурента (ну опен-сорс, же) і скопіювати кращі рішення. Хоча ліцензія GPL таке ніби забороняє, але фіг ви щось доведете, коли не пориєтесь в коді. Я не хочу казати що корпорації злі, просто це все гроші. Білл Гейтс такий же добрий, як і Ларрі Пейдж, і думає про наше з вами краще майбутнє.

Майкрософт наприклад розвивається гігантськими стрибками,

В Windows 7 есть возможность отключения или включения браузера Internet Explorer. http://ru.wikipedia.org/wiki/Windows_7

( 🙂 без образ ), крім того планує напади на чужі ринки (Bing), і т. п. Найкращі програми для професіоналів (графіка, відео, ігри в кінці кінців) працюють під Windows та MacOS.

І хоча з деякими речами (як наприклад ASP) Майкрософт таки сильно провтикала, вона буде жити ще довго.

Тим не менш, я вважаю, що середньому студенту не по кишені тримати в себе на комп’ютері Vista, Photoshop, Corel Draw, Office, Visual Studio, і ще довший ланцюжок ПЗ. Для цього в ідеалі треба купу грошей. (Звідки багато моїх знайомих все це мають, я промовчу).

Але якщо студенти не будуть навчатись на комерційних продуктах, то в майбутньому вони не будуть ними користуватись. Тому Майкрософт постійно пропонує студентам різних вузів свої продукти безплатно.
Наприклад Visual Studio 2008 Express Edition. Тільки зазвичай воно таки сильно поступається всяким там Enterprise Edition, якими користуються багато моїх одногрупників.

Крім того, навіть якщо не брати до уваги фінансову сторону, вільне ПЗ має ще одну перевагу. Воно дає вам свободу. Якщо вам не сподобалась якась програмка, ви вже не зможете купити іншу, бо гроші закінчились. А в Linux, ви можете пробувати нові інструменти поки вам не надоїсть, і ніхто не буде змушувати вас погоджуватись з якимись умовами, які і так ніхто не читає перед встановленням. Ви зможете лазити в найглибші настройки ядра, тримати по три графічні інтерфейси, і оновляти ядро не видаляючи всю систему (не кажучи вже про те, що під час оновлення ви можете продовжувати свою роботу). Саме оновлення відбувається набагато частіше. Наприклад нова версія дистрибутиву Убунти виходить два рази на рік.

Linux набагато дружніше ставиться до інших систем. Linux можна підселити до Windows, і він буде без зайвих проблем ходити в гості на диски з NTFS. Windows навіть не підозрює про ісyвання якогось там ext.
Linux при встановленні скаже “О. Бачу в вас стоїть віндовс. Скільки місця йому залишити? Імпортувати налаштування користувачів?” А віндовс скаже: “Filesystem not found. Format?”.

І взагалі кожна система має свою нішу, які перетинаються лише зрідка, і тоді починається війна. Windows найкращий для іграшок, і відповідно для домашніх ПК. Не варто переконувати затятих геймерів, що вони зможуть гратись через Wine. Нащо їм ті проблеми, якщо вони з більшим задоволенням витратять свій час на гру. ніж на мороку з якимось там Wine.

Твердження про те що в редагуванні ком’ютерної графіки Windows кращий, пов’язане з незнанням того, що Adobe спочатку працював тільки на Маках.

А вільне ПЗ править інтернетом! І вчитись програмувати, я буду тут.

Тепер можете починати мене критикувати.

Written by bunyk

Жовтень 3, 2009 at 14:47

Оприлюднено в Інструменти

Tagged with

Відповідей: 16

Subscribe to comments with RSS.

  1. >>Тим не менш, я вважаю, що середньому студенту не по кишені тримати в себе на комп’ютері Vista, Photoshop, Corel Draw, Office, Visual Studio, і ще довший ланцюжок ПЗ.

    Давайте порахуємо разом. MS Office 2007 Home and Student – 399 грн., ліцензія на 3 компи (придбав у серпні 2009).
    MS Windows XP Home – 659 грн. (купував у грудні 2008). Не так вже й дорого, як на мене.

    А тепер найголовніше. Чому ви вважаєте, що Corel Draw, Photoshop та Visual Studio – це софт для студентів? Це професійні та ДУЖЕ дорогі інструменти для тих, хто ЗАРОБЛЯЄ ГРОШІ на дизайні. Фоточки для вконтактику поправити можна і у цілком безкоштовних програмах, якими я (ви будете здивовані) з успіхом користуюся… (барабанний дріб) … на вінді.

    А лінукс мінт в мене живе на флешці. Про всяк випадок.

    pasha

    Жовтень 3, 2009 at 18:02

  2. >>Якщо вам не сподобалась якась програмка, ви вже не зможете купити іншу, бо гроші закінчились.

    Вам відоме визначення таких понять, як trial version та shareware?:) Не бачив жодної платної програми, яка б не мала таких версій. Пробуйте собі скільки влізе, а вже потім вирішуйте, чи купувати цей продукт. Бачите як просто?

    І ще маленьке питаннячко: у вас музика, шпалери на робочий стіл, ел. книжки та фільми придбані за власний кошт і є на 100% ліцензійними, чи тупо стягнені з інету?:) Якщо другий варіант, тоді я не дуже розумію, чому ви так боретеся за безкоштовне ПО в той час, коли порушуєте авторські права сотень, а може й тисяч виконавців та компаній?

    P.S. Щоб не було зайвих запитань, одразу ж напишу, що диски з музикою я перестав купувати десь у році 2004-му. А ліцензійних DVD з фільмами у мене ніколи і не було. Однак, я не роблю якихось голосних заяв про те, що усі погані, а в самого рильце в пушку.

    pasha

    Жовтень 3, 2009 at 18:19

  3. Якщо хочете, то днями я напишу в себе пост про те, якими чудовими та на 100% легальними віндоуз-програмами я користуюся для вирішення своїх повсякденних завдань.

    pasha

    Жовтень 3, 2009 at 18:23

  4. >Linux набагато дружніше […] “Filesystem not found. Format?”.

    Чудовий абзац. Мені сподобався найбільше.

    >Windows найкращий для іграшок

    консолі найкращі для іграшок

    >Давайте порахуємо разом

    Тільки при такому підрахунку давайте одразу порівнювати якість/функціональність FOSS із “Home and student” версіями пропрієтарного ПЗ. Тобто, ставимо питання так: що краще, безкоштовний лінукс чи порізаний віндовс “хоум” за 659 грн?

    >trial version та shareware

    нагадую про повний аналог цих штук з “нашої” сторони суперечки: подвійні ліцензії, про які вже писав Буник. Не сподобалася, наприклад, 15-денна тріал версія CleanMyPC™ Registry Cleaner — не купуєте повну версію. Сподобалася “звичайна” версія MySQL® Community Server — купуєте MySQL® Enterprise Server. Аналогія, як бачите, повна; а от над різницею можна подумати.

    >музика, шпалери на робочий стіл, ел. книжки та фільми придбані за власний кошт і є на 100% ліцензійними, чи тупо стягнені з інету?

    стягнені з інету, 100% ліцензійні. Ліцензія в більшості випадків — сімейства Creative Commons.

    >Вільне ПЗ не може бути написано краще ніж комерційне.

    Принципіально не погоджуюсь. Прикладів — не більш ніж скінченна кількість, просто більшість із них дрібні і нікому не відомі (бо є неякісним софтом, багном інтернету). Із великих і відомих згадується Nero Burning ROM.

    PS: Буник, кома між підметом і простим дієслівним присудком не ставиться.

    ulidtko

    Жовтень 4, 2009 at 00:07

    • шановний улідтко випередив по пункту
      >Вільне ПЗ не може бути написано краще ніж комерційне.
      крім конкретних прикладів слід зазначити, що не все впз розробляється на чистому альтруїзмі. є доволі крупні компанії, які постійно вкладають гроші у вільні розробки, маючи вигоди не з продажу пз (чи не стільки з продажу пз), а з товарів і послуг, для яких є готове високоякісне пз, що задовольняє відкритим стандартам.

      verdakafo

      Жовтень 4, 2009 at 00:30

  5. дозвольте втулити своїх п’ять копійок.
    як мені здається, це справа звички у значно більшій мірі, ніж про це часто говорять.
    Питання про те, що зручніше, з, наприклад, пари “опенофіс чи офіс від МС”, має зміст лише за умови наявності попереднього досвіду. якщо цього досвіду немає, то (це глибоке імхо) опенофіс логічніше, і використання його дає людині розуміння того, що таке документи з форматуванням і як ними слід користуватись. так само і багато інших речей (про графіку не дуже знаю, бо не дуже доводиться користуватись).

    verdakafo

    Жовтень 4, 2009 at 00:22

  6. Вибачте що не відповів раніше, але я випив забагато кави, і був в сильному емоційному піднесенні. А мені не хотілось би, щоб це було видно.

    >>> Однак, я не роблю якихось голосних заяв про те, що усі погані, а в самого рильце в пушку.

    А я і не роблю. Я просто хотів сказати, що незважаючи на те, що в Windows є потужні промислові інструменти, і дешеві урізані домашні, я все одно буду продовжувати користуватись вільними і повними.

    Вільними в тому сенсі, що коли в мене раптом з’явиться натхнення, і мені не сподобається наприклад якась локалізація, чи функція, я колись зможу долучитись до спільної справи.

    Я не хотів сказати, що всі інші злі. Просто, в світі Linux є те, чого не може бути в Windows – хакерська етика. http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_ethic Але ні в якому разі не варто змушувати людей її дотримуватись (кількість чистих хакерів на думку Леві взагалі не перевищує сотню). Просто якось я зрозумів яка вона чудова.

    >>>Фоточки для вконтактику поправити можна і у цілком безкоштовних програмах.

    Далі. Більшість прикладів про те, що краще користуватись Windows наводять згадуючи продукти, в описі яких згадується якесь пафосне слово типу enterprise.

    Windows XP HE, до речі може бути “безплатним” (OEM для HP), разом з Norton Antivirus 2006 року, ще купкою програм і шостим експлорером. Але коли наводять переваги Windows, то згадують сьому версію.

    Виділю тезу: “Безплатні програми для Linux, кращі за дешеві програми для Windows”.

    >>>І ще маленьке питаннячко: у вас музика, шпалери на робочий стіл, ел. книжки та фільми придбані за власний кошт і є на 100% ліцензійними, чи тупо стягнені з інету?:)

    В цьому питанні я український шовініст. Якщо мені подобається Blackmore’s Night, то я його собі слухаю. Якщо мені подобається Океан Ельзи, то я йду і купую диск.

    І в музиці теж є свої відкриті ліцензії. Наприклад на сайті Обіймів дощу (http://rain.in.ua/) написано: Дозволяється і навіть заохочується розповсюдження на будь-яких носіях у некомерційних цілях. Всі права захищені.

    Те саме наприклад з Дерешем. Я знайшов в мережі Культ. Сподобалось. Паперову версію я не купив, бо вже прочитав електронну. Але купив вже більшість його наступних книжок.

    В той же час, я вважаю, що Альфред Ахо не збідніє, якщо я знайду електронний варіант книги червоного дракона.

    bunyk

    Жовтень 4, 2009 at 10:47

  7. До речі, комікс дуже в тему:
    http://xkcd.com/644/

    bunyk

    Жовтень 4, 2009 at 11:02

  8. Я сам нещодавно писав про вільне ПЗ.
    Абсолютно не згоден з тим, що буцім-то вільне ПЗ апріорі гірше за платне. Мабуть 90% інтернету працює саме на вільному ПЗ, і воно тут виявляється гіршим? Відкритий бразуре Firefox зайняв вже під 30% своєї ніші. Ну а шо.. Все одно ІЕ 6 рулить. Yahoo зібрала найбільшу в світі БД на основі відкритого ПЗ (PostgreSQL).. Ну і що з того, треба було MS Access барти. А чому стільки придурків користуються Eclipse, NetBeans чи просто vim або emacs, коли є Delphi абе мегакрутий MS Visual Studio? Точно придйрки.
    І як модна порівнювати такий классний редактор як Paint з такою фігньою як Inkscape чи Gimp. А довбаний ОО. Як же я зміг в ньому свої курсові, бакалаврску та дипломну роботи написати, та ще й під триклятим Linux’ом? Якось написав, хоча й він і глючний (так тут дитя майкрософт краще.. але саме тому-що ОО глючніший).
    Ы одразу ж скажу, що слухаю також і крадену музику, дивлюсь піратські фільми. А шпалер мені і безкоштовних цілком вистачає.

    GrAndSE

    Жовтень 11, 2009 at 08:27

  9. /*Не для холівару, а для розширення кругозору.*/
    Лінукс (і взагалі Юнікс) — вчорашній день. Все прогресивне людство затамувавши подих дивиться в сторону Фантома =)

    ФАК:
    http://www.dz.ru/ru/solutions/phantom/
    Комьюніті:
    http://community.livejournal.com/dz_phantom/
    Презентації (відео):
    2008: ftp://ftp.cc.org.ru/pub/2008/seminars/cc8_dz_phantom_divx.avi (542М)
    2009: http://www.dz.ru/portal-core/video/cc9_dz_phantom.avi (530М)
    Проект на Гуглкоді:
    http://code.google.com/p/phantomuserland/
    Корисно почитати:
    http://dz.livejournal.com/520863.html
    http://dz.livejournal.com/514193.html
    http://dz.livejournal.com/524003.html

    P.S. А вчитись програмувати треба на всіх платформах 😉

    Icefall

    Жовтень 12, 2009 at 20:58

  10. Як би там все солодко не звучало, однак допоки я не побачу в дії того самого фантома, буду дивитись на нього скептично. Хоча й мрія про таку цацку вже років так вісім-десять в моїй голові крутиться – прочитав колись статтю про об’єктно-орієнтовані персистентні системи і з тих пір не раз розмірковував про те, що був би то прорив 🙂

    GrAndSE

    Жовтень 19, 2009 at 07:56

  11. >Все прогресивне людство затамувавши подих дивиться в сторону Фантома =)

    Дуже шкода, але, схоже, особисто я не відношусь до «прогресивного людства». Звісно, дякую за розширення кругозору — тепер я знаю про ще один Проект, Який Переверне Сферу Ай-Ті — але… дякую. Мені поки вистачить і лінукса з FreeBSD.

    Мені ліньки витрачати час на детальне ознайомлення і розбирання кісточок проекту, на оформлення і виписування усіх аргументів. Я лише скажу, що я бачив у результатах гугла:
    • Лінк на той самий FAQ. Його перегляд склав враження хизування автором своєю цяцькою. Причому реальної інформації — немає; я був змушений здогадуватися самотужки, виходячи з самовпевнених мемуарів шановного Дмитра Завалішина, про що ж таки йде мова. Забіякуваті наїзди на лінукс, MS, Apple, загалом неділовий стиль FAQ — ну, що я можу сказати… Щось схоже я спостерігав на сайті stoplinux.org.ru 🙂 Було дуже смішно, чесно.
    • Лінк на статтю в Хабрахабрі. Вірніше, «стаття» — це загучна назва, насправді це два речення написаних автором і ще кілька скопіпаснутих з сайту DZ. Цитую:
    1) “взято © — http://stoplinux.org.ru/…”
    2) “ps: перенести в блог Операционные системы не могу — нет кармы. ”
    3) перший коментарій: “Примечательное название. Надеюсь, это не очередной фантом для сравнительно честного отъема денег у инвесторов.”
    • Лінк на згадку в SlashDot. Згадка, схоже, теж не виражала розуміння всієї ідеології Цієї Революційної ОС — вона зачепилася за фразу “Phantom OS has no files” і розкрутила її на два речення і півтисячі коментів.
    • Лінк на тред в linux.org.ru. Як і можна було очікувати, там не віднеслись до “сабжу” серйозно. Проте підкинули ще цікавої інформації: stoplinux.org.ru, виявляється, підтримується другом Завалішина товаришем Бубнековим;
    “>Это все всерьез?
    Нет конечно ! 🙂 dz.ru давно известный сайтег наполненный воздухом 🙂 “; http://is.gd/4rlrG
    + лінк http://roem.ru/2009/02/10/addednews9576/?c, де видно нібито офіційні риторизми авторів проекту у відповідь на цілком серйозні та прямі питання.

    Як бачите, за кілька хвилин досить неважко скласти уявлення про навіть не дуже відомий проект, просто погортавши результати Гугла. Висновок: don’t mind.

    ulidtko

    Жовтень 19, 2009 at 22:14

    • Ох. Хочеться написати своє ядро. Тільки знань нема 😦

      Потім написати свій компілятор, і перекомпілювати під нього Gnome.

      І назвати проект Dream OS 🙂

      bunyk

      Жовтень 19, 2009 at 22:42

  12. > Вільне ПЗ не може бути написано краще ніж комерційне

    завжди цікаво почути думку експерта

    lol

    Листопад 18, 2009 at 22:23

    • Правда останнім часом все більше переконуюсь в протилежному.

      Не радив би вважати мою думку експертною. Тим більш в темі, яка просто створена для винятків, контрприкладів і полеміки.

      bunyk

      Листопад 18, 2009 at 22:37

  13. […] Колись я писав що вільне ПЗ за якістю гірше ніж пропріє…. Тоді я не нічого не знав про те як це програмне забезпечення створюють. […]


Залишити відповідь

